tisdag 25 januari 2011

Accept från den bästa mannen och skålmästaren!

Under ett par intensiva veckor har Maria försökt pränta in den oerhört stora vikten av att välja rätt personer till bröllopets olika "roller".

Utöver bestman och tärna finns det något som kallas toastmaster och toastmadame. Sen finns tydligen en lång radda av människor som på ett eller annat sätt kan figurera under bröllopsdagen men dessa hoppar vi över.

Kort om rollerna Bestman och Toastmaster:

Om jag inte har fått allt om bakfoten agerar en Bestman ringbärare, typ som Frodo. Den väsentliga skillnaden mot Frodo är att min Bestman ska ge mig ringen istället för att släpa sig mot Mordor för att förstöra den. En bra Bestman planerar även en trevlig svensexa som tydligen innehåller god mat och gott vin samt möjligtvis även en underhållande aktivitet som alla i sällskapet deltar precis lika aktivt i. Men det viktigaste är ringbärandet, det är inte your precious.

Man skulle kunna tro att att en Toastmaster är en jävel på att göra toasts och i vårt fall är det faktiskt så, men han har ett helt annat uppdrag i dessa sammanhang. Toastmastern ser till att månader av planerade inte är förgäves utan att bröllopet flyter på som det ska. Toastmastern är brudparets förlängda arm skulle man kunna säga och han ser till att bröllopsdagen blir fantastisk. Toastmastern innehar även det ärofyllda uppdraget att presentera de talare som behagar förgylla middagen.

I vilket fall som helst har jag nu förstått allvaret i att välja rätt personer för de olika uppdragen. Vi kommer inte avslöja vilka personer som får en möjlighet att glänsa lite extra under vår dag riktigt än men jag kan avslöja redan nu att vår toastmaster och toastmadame båda använde stora ord när de accepterade uppdraget.

Toastmaster sa sig vara "väldigt glad och stolt".
Toastmadamen fällde en tår och skrek "ja, ja, ja. Såklart att jag vill enna".


/Kaj

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar