måndag 16 maj 2011

Morgongåva

Med risk för att låta negativ, men vad är grejen med att man ska ge varandra en morgongåva? Kaj stod som ett frågetecken när jag frågade vad han hade för tankar kring det. Historiskt sett så är morgongåvan en present som ges av mannen till sin fru på morgonen efter bröllopsnatten.
 
Ursprungligen var morgongåvan något som skulle trygga hustruns eventuella änkedom. De senaste 200 åren har morgongåvan oftast bestått av ett smycke som bärs om kvinnans hals. Idag består morgongåvan oftast av ett hängsmycke med diamanter och färgstenar eller ett pärlband med odlade pärlor. Det kan även vara en ring att bära på höger hands ringfinger eller lillfinger. (Källa: Wikipedia)

Numera ger även tjejerna en gåva till sin man, det kan t.ex. vara en manschettknapp, en klocka eller ett fotoalbum med bilder på sig själv. Men för det första, när skulle Kaj använda manschettknappar? För det andra så fick han en klocka i examenspresent för snart tre år sedan. För det tredje, jag skulle aldrig ställa mig och posa framför en fotograf och sen ge bort ett album till min blivande man. Det skulle ändå bara stå och damma i en hylla.

Som sagt, med risk för att låta negativ. Jag kanske bara har brist på fantasi? 

/Maria

 

6 kommentarer:

  1. Haha, detta skulle ja ha kunnat skriva själv! Tycker att morgongåvan e hopplöst omodern å bara en dum shoppinghysterigrej.

    Min sambo vet knappt att de existerar nått sånt ens, haha, så ja väntar mej verkligen ingenting! :)
    Å de där me att ta "sensuella" bilder.. Å herreguuud, så pinsamt. Nej de kommer int heller å hända!

    Vi gifter oss den 11 juni, så de e mindre än en månad kvar! Börjar känna lite nervöst pirr i magen :)

    SvaraRadera
  2. Haha. Ja, för mig är det verkligen också en dum shoppinghysterigrej. Skönt att jag inte är ensam om att tycka det.

    11 juni, ja det börjar närma sig. Njut varje dag!

    SvaraRadera
  3. Hihi, ni är roliga! Jag tycker bara det är romantiskt med en sån tradition... :p Vi ska ge varandra :)

    SvaraRadera
  4. Ida, nu råkar jag veta din morgongåva till Mathias. Det kommer bli hur grymt som helst. Så missförstå mig inte. Puss!

    SvaraRadera
  5. Jag håller med dig!
    Vi ska inte heller ge varann morgongåvor.

    Shoppinghysteriskt... Likaså när folk "pimpar" toaletten och grejer. Jag orkar inte och det är, för mig, inte värt det. Min blivande visste inte heller vad det var när jag frågade vad han tyckte.

    Min blivande fyller 30 år 3 mån efter vigseln så han får en riktigt snygg klocka då i stället.
    Vi la våra pengar på en grym bröllopsresa (49,000kr ALLT inräknat) istället. Någonstans måste gränsen gå.

    SvaraRadera